EN   I   HU I 

Vállalkozások mehetnek tönkre az állateledel ágazatban is

dr. Szetmár István
 cégvezető / üzletág igazgató
ALPHA-VET KFT.

    A magyar vállalkozások helyzete a néha életszerűtlen, bürokratikus és manipulált jogi környezetben nem egyszerű. Ma már jól láthatóan felütötte fejét az a jelenség, amely a magyarországi kkv szektort sújtja az állateledel piacon is: egyik-másik önkormányzati szerv tudása és engedélyezési ismerete egyes térségekben jobb, máshol pedig gyengébb minőségű. Olyan jogi csapdákba ütköznek azok a kiskereskedők, akik mindennapi megélhetésüket várják a régebben még Magyarországon is virágzó állateledel árusításban, hogy legtöbben feladják magánvállalkozásaikat, pedig a piacban rejlő lehetőségek, értékek jelentősek!- mondta dr. Szetmár István, Alpha-Vet Állatgyógyászati Kft. cégvezető, Petfood & Pet Care üzletág igazgató.

Az Alpha-Vet Állatgyógyászati Kft. Magyarország piacvezető állateledel nagykereskedő vállalata az elmúlt hétvégén szakmai fórumot hirdetett, amelyre számos partnerét meghívta. A rendezvény célja az volt, hogy támogatást és segítséget nyújtson azon szaküzlet-tulajdonosok számára, akik kiutat keresnek az egyre nehezebben eladható szuperprémium termékek eladásában és olyan tanácsokat adjon, amelyek a mindennapi életben jól használhatóak, életszerűek és nem mellesleg jogi probléma-mentesek.

Miért hívta életre az állatgyógyszer-gyártásban is komoly sikereket elérő nagyvállalat ezt a fórumot?

Az állateledel piac mérete 2012-re kismértékű növekedéssel tovább erősödött, és még mindig komoly piaci potenciállal rendelkezik. Már az 5. legnagyobb szegmens, maga mögé szorítva olyan piacokat, mint az ásványvizek, a gyümölcsös italok vagy a chipsek.

Ha abból a szemszögből nézzük az állateledel ágazatot, hogy milyen értékesek azok a vásárlók, akik házi kedvencet tartanak, meglepő adatokkal szolgálhatunk.

Az állattartó gazdik 32%-a hajlandó lenne megválni valamilyen értékétől, hogy kifizessen egy drágább állatorvosi számlát. (Angol kutatás) A nők 75%-a gondolja azt, hogy a kisállata jóval fontosabb számára, mint bármely férfi. (Angol kutatás)

Az állateledel vásárló nagyon értékes vevő! Sokkal inkább hajlandóak más kategóriában is vásárolni, mint azok a vásárlók, akik állateledelt nem vásárolnak. Magyarországon a teljes lakossághoz viszonyítva jóval magasabb a kutyák száma, mint a fejlett európai országokban.

Nem véletlen hogy sokan, sokféleképpen kívánják meglovagolni ezeket a vaskos hullámokat.

Ha visszatekintünk a történelembe, Visegrád gyakran adott színhelyet olyan beszélgetéseknek, ahol nagy királyaink a szomszédos országok vezetőivel ültek le egy asztalhoz és az országok közötti ellenségeskedéseket csökkentették, kereskedelmi megállapodásokat kötöttek. Ha ezen a visegrádi konferencián nem is történtek ehhez hasonló nagy események, annyit bizonyosan elértünk, hogy Partnereinkkel közösen áttekintettük azokat az eseteket, amelyek a napi működés során nehezítik, vagy korlátozzák a versenyképességet, bizonyos esetekben pedig egyenesen ellehetetlenítik a szabályszerű működést.

Az előadások közül is a legnagyobb visszhangot és legérzelmesebb pillanatokat azok a témák váltották ki, amikor is az Európai Unión belüli beszerzésekről, a „szabad” kereskedelem lehetőségéről és azzal való visszaélésről, a külföldi tulajdonú, hazánkban illegálisan működő web áruházakról, vagy éppen az állatgyógyászati és gyógyhatású készítmények magyarországi forgalmazásáról esett szó. Félreértés ne essék, az összegyűltek nem az előadóval vagy egymással szemben szólaltak fel, hanem a bürokratikus, állandóan változó, követhetetlen jogszabályok és a magyar vásárlót terhelő 27 %-os, rendkívül magas ÁFA-t kikerülő magyar és külföldi tulajdonú cégek ellen. Úgy érezték, hogy fel kell szólalniuk és hallatniuk kell hangjukat azt remélve, hogy felsőbb körökbe is eljutnak elkeseredett szavaik.

A kereskedelem, ahogyan azt ma már minden általános iskolás tudja, az EU-n belül „szabad”, olyannyira, hogy a magyarországi vevőnél az import beszerzésből származó eladások után jelentősen megnövekedik a fizetendő ÁFA összege, hiszen NINCS ami csökkentse a visszaigényelhető ÁFA összegét.  Ez akkor van így, ha az importáló magyar cég jogszabályszerűen működve szerepelteti bevallásaiban az import vásárlást és természetesen az ebből keletkező eladásokat is. Egyre nagyobb mértékben terjed azonban azon vállalkozások száma, akik könyvelésükben nem szerepeltetik az Uniós beszerzésből származó beszerzési számláikat. Ezek a cégek nagyon komoly adóhatósági vizsgálat elé nézhetnek, hiszen a központi nyilvántartás automatikusan kimutatja az eltérést az eladói és vevői oldal bevallásai között. Tehát, kereskedj „szabadon”, csak fizesd meg…

A kiskapukat persze mindig megtalálják, de általában nem azok, akik hétfő reggeltől, szombat délutánig a szaküzleteikben fogadják a vásárlóikat és tisztességesen adják el termékeiket, hanem azok a fehér galléros bűnözők, akik az uniós kereskedelem ÁFA mentességét olyan mértékben használják ki, amellyel az országot EZER milliárd Ft nagyságú negatív előjelű teherrel sújtják.                

Milyen botrányos helyzetek alakultak ki az állateledel valamint a szabad forgalmú állatgyógyászati és gyógyhatású készítmények forgalmazását illetően?

A külföldi webáruházak megjelenésével jelentősen romlott a helyzet a legális kereskedelmet illetően. Egyrészt a külföldi webáruházakkal szemben a magyar hatóságok tehetetlenek, másrészt ezen webáruházak egy része megsértve a távolsági kereskedelemre vonatkozó közösségi értékhatár előírásait, nem jelentkezik be a magyar adóhatósághoz, nem igényel magyar adószámot és 27%-os ÁFA helyett pl. 8%-os ÁFA kulccsal forgalmazza a termékeit. Ez szerény számítások szerint is több milliárd Ft nagyságú piaci veszteséget eredményezett elsősorban a magyar kiskereskedők és webáruházak forgalmában.  Mindezek mellett ebben az iparágban is megkezdődött a cégek kitelepülése, így ennek következtében az utóbbi időben jellemzően Lengyelországba jelennek meg magyarok által működtetett webáruházak, vagy legalábbis formailag onnan üzemeltetett honlapok. „A vevők többnyire meg sem nézik, honnan vásárolják a bolti árnál lényegesen olcsóbb állateledelt, abba pedig végkép nem gondolnak bele, hogy mitől is olcsóbb az a hazainál.”1

-          Érdekes történet az ápolószerek/kozmetikumok esete, amellyel kedvenceink szőrét gondozzuk, pl. kutya sampon, de ide tartozik minden amit „kívülről” teszünk kedvenceinkre. Hiába vagyunk tagjai immáron 9 éve az Uniónak, hiába gyártották EU-n belül a terméket, Magyarországon ismételten regisztráltatni kell ezeket a terméket ahhoz, hogy a kereskedő forgalomba hozza, ráadásul olyan szigorú követelményeknek kell megfelelnie egy kutyasampon regisztrációjának, ami már majdnem egyen értékű egy állatgyógyászati termékével. Előállt az a képtelen helyzet, hogy amit megetetünk a kedvenceinkkel, az szabadon jöhet be az Unió bármely országából, de amit ráteszünk, ráfújunk, rákenünk a kedvenceinkre azt regisztráltatni kell több száz oldalas dokumentációkat prezentálva.

Mi történik a gyakorlatban?

Az Uniós gyártó értetlenül néz a magyarországi forgalmazóra, amikor az kéri tőle a dokumentációt, majd közli, hogy ő ugyan rendelkezik Uniós gyártói helyi engedélyszámmal, de eddig egyetlen más Uniós ország forgalmazója sem kért tőle ilyen anyagokat, ezért nem fog az amúgy kicsiny magyarországi piacra ilyeneket kiállítani.

Természetesen mivel egyetlen más Uniós országban sem követelnek meg ilyet, a magyar vásárló gond nélkül megrendeli ezeket a termékeket bármely külföldi webáruházból, a magyar NÉBIH (Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal) pedig széttárja nem létező kezeit és azt mondja, hogy a külföldi webáruházak nem tartoznak az illetékességi körébe, így ezek szabadon küldhetnek Magyarországra bármilyen ápolószert és kozmetikumot.

További idegborzongató ügy az ún. szabadforgalmú állatgyógyászati készítmények engedélyezése (ide tartozik pl. minden bolhairtó termék). A forgalmazó vállalkozás működési engedélyében szerepelnie kell a „szabadforgalmú állatgyógyászati készítmények kiskereskedelme" megnevezésnek, ellenkező esetben jogosulatlan forgalmazásért büntetheti meg ezen cégeket, vagy vállalkozásokat a hatóság. Az érdekesség a történetben, hogy elméletben a 128/2009. FVM rendelet szabályozza ezen termékek forgalmazásának feltételeit, az engedélyeket a helyi önkormányzatok adják ki, ahol nem egyszer partnereink azzal találkoztak, hogy a tiszteletre méltó közszolga még nem is hallott erről a jogszabályról, így nem tudja kiállítani az engedélyt, vagy ha ki is állítja, nem keresi meg az illetékes szakhatóságot, ami miatt nem jogszabályszerű a működési engedély kiadása.

A problémák, ésszerűtlen helyzetek, logikátlan folyamatok száma tehát egyre csak növekszik, nem így partnereink havi bevétele. Hogy visszautaljunk írásunk elejére, ebben a jogi környezetben egyszerűen esélytelen azon magyar tisztességes polgárok helyzete, akik a hivatalos formát követik.
Mindezek mellett vagy inkább éppen ezért jó egy olyan vállalatnál dolgozni, ahol a vezetők szeme és füle mindig nyitva van és támogató kezeiket nyújtják partnereik felé a nehéz gazdasági körülmények idején is.

A szakmai fórum kemény szavai után az előadók és a partnerek tovább folytathatták a beszélgetést a záróvacsorán. A  szakmai rendezvény főtámogatója a Eukanuba szuperprémium táp márka volt, amely kiemelt sikerként élte meg, hogy közel 90 kiemelt partner vett részt  az eseményen, mindösszesen közel 200 vendéggel. A Eukanuba minden évben egyedülálló szakmai programokat támogat, legyen szó állateledel kereskedőkről, állatorvosokról vagy tenyésztőkről, hiszen állandó tanulás, termék- és piacismeret nélkül nem lehet fejlődni és sikereket elérni. A Eukanuba és csapata ebben is segítséget nyújt partnereinek az ilyen és ehhez hasonló szakmai eseményeken.

Egy biztos, az a vállalkozó szellemű ember, aki ma Magyarországon, körültekintés, megfelelő információ, TUDÁS hiányában vállalkozást alapít, vagy tönkremegy vagy a hatóság előtt védekezhet.